Brafitting Przy Skoliozie: Hity i Kity

Brafitting przy skoliozie brzmi jak problem pierwszego świata. No i co Ty Aga w ogóle możesz o tym wiedzieć? Zacznijmy może od drobnego wprowadzenia: mam idiopatyczną skoliozę lewostronną w odcinku lędźwiowym. Oznacza to w ludzkim języku, że mój kręgosłup w miejscu, gdzie plecy tracą swą szlachetną nazwę, wygina się mocno w lewą stronę i wygląda jak odwrócony znak zapytania, a w dodatku nikt nie wie, dlaczego. Technicznie rzecz biorąc jest to spowodowane prawdopodobnie przetrenowaniem niedojrzałego kręgosłupa w szkole baletowej, ale tego post factum nie da się już stwierdzić. W praktyce powoduje to, że z jednej strony moja talia jest wcięta jak w komiksie pin up, a z drugiej prawie prostą linią, ponieważ mięśnie rozwinęły się intensywniej po prawej stronie, żeby zrekompensować brak wsparcia ze strony układu kostnego po lewej. Czasem w gratisie cierpną mi, mrowią, albo nie czuję różnych elementów swojego ciała po lewej stronie, na przykład kawałka wewnętrznej strony uda. Moje skrzywienie zmieniało się w czasie od 7 przez 28 do 14 stopni, i ustabilizowało się na 14 stopniach właśnie po 2 latach rehabilitacji i noszenia plastikowego gorsetu ortopedycznego.

 

 

Tak wyglądam, kiedy wydaje mi się, że stoję prosto – dlatego większość zdjęć na bloga muszę poziomować. Na czerwono zaznaczyłam orientacyjne położenie mojego kręgosłupa.

 

Jeśli chodzi o brafitting, to musiałam sama dojść metodą prób i błędów do tego, że nie wszystkie podstawowe zasady doboru stanika będą imać się także mnie, i że czasem będę musiała bawić się w bieliźnianego chirurga lub korzystać z pomocy gorseciarki. Nie jestem w stanie zagwarantować, że każda z poniższych porad zadziała w Waszym przypadku, bo każda skolioza jest inna, ale warto się pochylić nad nimi i zastanowić, czy życie krzywej biuściastej nie jest do ulepszenia 🙂

 

Hit! Półgorsety z 3+ rzędami haftek

Szeroki obwód (3+) haftek baaaardzo pomaga w zmniejszeniu dolegliwości bólowych kręgosłupa przez rozdystrybuowanie ciężaru piersi na większej powierzchni pleców. Jak wiemy, 80% podtrzymania biustu stanowi obwód właśnie, więc im szerszy, tym łatwiej jest mu piersi utrzymać, zwalniając częściowo z obowiązków ramiączka. Przy moim rozmiarze mogę spokojnie ocenić, że każdy dodatkowy rząd haftek od czwartego poczynając odejmuje 5% roboty ramiączkom: w Spencer i Ginger od Gorteks mogę spokojnie zsunąć ramiączka w ciągu dnia i nie przejmować się niczym, a w półgorsetach jeszcze szerszych i staniku sportowym Slovianki (obiecuję, że latem w końcu go zrecenzujemy!) mam już efekt zbliżony do terapeutycznego. Dodatkowo szeroki obwód zniechęca do garbienia się!

Kit! Ozdobne ramiączka i j-hooks

Ozdobne ramiączka to zazwyczaj coś, co idzie w parze z odwrotną regulacją. Klasycznie biustonoszom wszywa się ramiączka tak, żeby po całkowitym wydłużeniu ich regulator spoczywał u nasady ramiączka, na obwodzie. Jeśli ramiączka są z przodu ozdobione, to regulatory wszywa się na odwrót – przy pełnym rozciągnięciu znajdują się na szczycie ramienia. Przy skoliozie często pojawiają się wystające łopatki, a to w połączeniu z regulatorem znajdującym się na górze tułowia grozi ocieraniem się kawałka metalu o kość osłoniętą skórą i raczej cienką warstewką tkanki tłuszczowej, tak jak w Ardourze.

Czasami ozdobne ramiączka mają dodatkowo elementy pozwalające ściągać je na środku pleców, i nazywamy to j-hook. To jest bardzo, bardzo zły pomysł, jeśli masz skoliozę. W teorii ma to znieść ciężar biust z ramion i dać im odetchnąć, ale wtedy z kolei masa piersi osadza się w jednym punkcie pleców, a to może spowodować bardzo duże dolegliwości bólowe. Kiedy zobaczyłam Madź w Ignite byłam zachwycona, ale tylko do momentu, kiedy nie kupiłam sobie swojego egzemplarza; po 2-3h w tym biustonoszu zaczęłam mieć intensywne skurcze mięśni kapturowych.

Hit! Stanik sportowy jako rehabilitacja

Jeśli masz dobrze dopasowany stanik sportowy z szerokim tyłem, to noś go czasem w formie rehabilitacji po ciężkim dniu. Za ciężkie zakupy przyniesione do domu? Długo się schylałaś i teraz nie możesz się wyprostować? Niewygodne krzesło w pracy? Dla mnie najlepszą metodą na te wszystkie rzeczy jest wsadzenie się w stanik sportowy i przeczekanie. Ponieważ te biustonosze mają za zadanie niwelować ruch piersi fantastycznie nadadzą się na terapeutyczne dni, kiedy inne staniki tylko pogłębiają problem bolących ramion czy mięśni barków i góry pleców. Panache Sport, Shock Absorbery – to są dobre tropy.

Kit! Braletki z cienkimi obwodami

Braletki czasem wydają się wybawieniem, kiedy masz wypukłą klatkę piersiową i żebra ocierane są przez fiszbiny. Czasami po prostu nie ma wyjścia, i szukanie węższych, szerszych lub w innym kształcie fiszbin nic nie da, bo sama ich obecność powoduje problemy. Ba, nawet wymiana metalowych fiszbin na plastikowe (jak najbardziej jest taka możliwość!) może nie pomóc, i wtedy trzeba poszukać staników bez fiszbin, czasami zbiorczo nazywanych braletkami. Strzeż się jednak cienkich obwodów, bo zbawienny efekt braku fiszbin zostanie całkowicie wyeliminowany przez obwód wrzynający się w skórę jak siatka na zakupy; kiedy w biustonoszu nie ma fiszbin, zdecydowanie większa część pracy jest wykonywana przez ramiączka, a wiemy, co się dzieje, kiedy więcej ciężaru ląduje na ramionach – obwód jest ciągnięty do góry. W rezultacie za cienki obwód nie uczepi się prawidłowo ciała i będzie próbował Cię przeciąć na pół. Upewnij się, że braletka, którą kupujesz, nie jest zapinana na jedną haftkę, ale przynajmniej na dwie, a optymalnie – na trzy i więcej. Przetestowałyśmy i polecamy Due Lune oraz Libi od Avy, odradzamy White Rvbbit.

Hit! Podkładki pod ramiączka i wymiana ramiączek

Jeśli tak jak ja masz wieczne problemy z mięśniami w górnej partii pleców, to zainwestuj w podkładki pod ramiączka biustonosza; podobnie jak szeroki obwód ułatwiają one rozproszenie nacisku na mięśnie i zminimalizowanie dyskomfortu. Jeśli Twój ulubieniec ma ramiączka jak spaghetti, zanieś go do gorseciarki i poproś o wszycie szerszych gumek – dla mnie strefa komfortu zaczyna się od ramiączek szerokości 1.8 cm. Szukaj także biustonoszy, które mają poszerzane strefowo ramiączka; nie jest to popularny zabieg, ale pomaga zdecydowanie z bólem ramion.

Kit! Przejmowanie się ‘za dużą’ miseczką

Nie ma żadnego, ale to żadnego (!) stanika, który by mi na jednej stronie nie odstawał od ciała, i nie będzie takiego. Jedną pierś mam widocznie niżej od drugiej ze względu na skrzywienie kręgosłupa, i niezależnie od tego, jak dobrze dobrany będzie stanik, jedna miseczka zawsze będzie wyglądała na za dużą, bo wypełniony jest tylko dół. Biust mam dość symetryczny jeśli chodzi o wielkość piersi, aczkolwiek nie w stu procentach, ale jeśli mówimy o położeniu na klatce piersiowej, to już zupełnie nie. Nie przejmuj się tym, to nie ma sensu. Jeśli Ci to bardzo przeszkadza zrób małe zaszewki na miękkich stanikach albo noś wkładkę w staniku usztywnianym; nikt nie musi przecież o tym wiedzieć 🙂 U mnie stanikiem, który całkiem nieźle się sprawdził w maskowaniu tego efektu, była Skye.

Hit! Wyjmowane poduszeczki do korekty asymetrii

Jeśli tak jak ja masz piersi na różnym poziomie lub ze względu na skrzywienie w odcinku piersiowym jedna jest wyraźnie mniejsza, to możesz zastosować poduszeczki korekcyjne; wiele kobiet je sobie chwali, a do wyboru masz klasyczne gąbkowe lub tzw. kotlety, czyli silikonowe wkładki. Jak sama nazwa wskazuje wyglądają jak surowe piersi z kurczaka. Mniam.

Kit! Specjalistyczne staniki dla kobiet ze skoliozą

Przeszłam przez kilka takich mając naście lat i każdy był do chrzanu: bez fiszbin, bez wsparcia, bez usztywnienia, bez jakichkolwiek elementów konstrukcyjnych ułatwiających utrzymanie biustu w ryzach, w większości wyglądały jak to, co dziś sprzedaje się pod nazwą crop top, tylko brzydsze i z gumką na dolnej krawędzi. Jeśli masz rozmiar powyżej D – zapomnij w ogóle, że znajdziesz coś w swoim rozmiarze. Nowoczesne modele są już bardziej funkcjonalne, ale w większości przygnębiająco brzydkie i przypominają instrumenty rehabilitacyjne bardziej niż dessous. Jeśli potrzebujesz specjalistycznych poprawek i modyfikacji, skonsultuj się z kompententną gorseciarką i przerób normalny, uszyty w rozmiarówce brafitterskiej stanik.

Hit! Przepinane na skos ramiączka

Dzięki możliwości przepięcia ramiączek na krzyż niwelujesz problem spadania z ramion, co często jest wynikiem tego, że jedno ramię jest zdecydowanie niżej od drugiego (jak u mnie). Czasami sama regulacja nie wystarcza, albo po prostu jest to skórka za wyprawkę, bo wtedy z kolei ramiączko się wrzyna i zostawia stan zapalny skóry. Szukaj modeli multiway albo takich, które umożliwiają wymianę ramiączek na inne, wtedy po prostu je rozciągniesz i przepniesz na krzyż – tak jak w Avamys.

gorset ortopedyczny cheneau

Gorset ortopedyczny typu Cheneau – źródło: Protoma

Dla tych z Was, które noszą gorsety ortopedyczne – uwaga dodatkowa:

NIGDY nie noście biustonosza przez cały przepisany przez lekarza ortopedę czas noszenia gorsetu ortopedycznego, jeśli w staniku są fiszbiny. Nawet jeśli pozornie wydaje się wygodny, to długotrwały ucisk usztywnień, dodatkowo zwiększony naciskiem gorsetu i połączony z tarciem, mogą spowodować długotrwałe zmiany na poziomie skóry, w tym przebarwienia, trwałą zmianę faktury skóry, oraz stany zapalne włącznie z ropniem i późniejszym bliznowaceniem. Ponieważ nie miałam pojęcia, jaki stanik mam założyć pod swój gorset (Boston) nosiłam najpierw normalne staniki nastolatkowe z H&M, potem stanik do karmienia z Triumpha, a potem nic – a właściwie elastyczne koszulki w ramach zastępstwa. Ślady po fiszbinach i niektórych elementach hardware’u staników mam do dziś, w formie szorstkich łat na plecach i brązowych plam bliznowców między piersiami. Jeśli potrzebujesz dobrać stanik pod gorset, przyjdź do dobrej brafitterki i znajdźcie bezfiszbinową alternatywę, lub kup stanik usztywniany i wypruj z niego fiszbiny.

 

gorset ortopedyczny

Gorset ortopedyczny, bardzo podobny do mojego – źródło: Ortopedia Wojskowa

 

I na koniec: lista najlepiej sprawdzających mi się w walce z bólem kręgosłupa modeli. Kolejność przypadkowa, bo nie da się sensownie ustalić, jaka powinna być kolejność od najgorszego do najlepszego, wszystko zależy od tego, co robiłam dzień wcześniej 😉

 

  1. Cleo – Skye
  2. Slovianka Lingerie – Jump Up!
  3. Cleo – Spencer
  4. Vena – Avamys
  5. Syrokan by La Isla – High Impact Underwire Level 4
  6. Wacoal – Underwire Support Smooth
  7. Gorteks – Ginger Półgorset
  8. Anita Active – Momentum
Tagi:

Related Posts

by
Previous Post Next Post
25 shares