Jak dobrać biustonosz, gdy masz skoliozę?

Brafitting przy skoliozie brzmi jak problem pierwszego świata. No i co Ty Aga w ogóle możesz o tym wiedzieć?

Zacznijmy może od drobnego wprowadzenia: mam idiopatyczną skoliozę lewostronną w odcinku lędźwiowym. Oznacza to w ludzkim języku, że mój kręgosłup w miejscu, gdzie plecy tracą swą szlachetną nazwę, wygina się mocno w lewą stronę i wygląda jak odwrócony znak zapytania, a w dodatku nikt nie wie, dlaczego. Technicznie rzecz biorąc jest to spowodowane prawdopodobnie przetrenowaniem niedojrzałego kręgosłupa w szkole baletowej, ale tego post factum nie da się już stwierdzić. W praktyce powoduje to, że z jednej strony moja talia jest wcięta jak w komiksie pin up, a z drugiej prawie prostą linią, ponieważ mięśnie rozwinęły się intensywniej po prawej stronie, żeby zrekompensować brak wsparcia ze strony układu kostnego po lewej. Czasem w gratisie cierpną mi, mrowią, albo nie czuję różnych elementów swojego ciała po lewej stronie, na przykład kawałka wewnętrznej strony uda (warga sromowa, która nagle postanawia się wyłączyć? No hej, zdarza mi się to regularnie). Moje skrzywienie zmieniało się w czasie od 7 przez 28 do 14 stopni, i ustabilizowało się na 14 stopniach właśnie po 2 latach rehabilitacji i noszenia plastikowego gorsetu ortopedycznego.

Tak wyglądam, kiedy wydaje mi się, że stoję prosto – dlatego większość zdjęć na bloga muszę poziomować. Na czerwono zaznaczyłam orientacyjne położenie mojego kręgosłupa.

Jeśli chodzi o brafitting, to musiałam sama dojść metodą prób i błędów do tego, że nie wszystkie podstawowe zasady doboru stanika będą imać się także mnie, i że czasem będę musiała bawić się w bieliźnianego chirurga lub korzystać z pomocy gorseciarki. Nie jestem w stanie zagwarantować, że każda z poniższych porad zadziała w Waszym przypadku, bo każda skolioza jest inna, ale warto się pochylić nad nimi i zastanowić, czy życie krzywej biuściastej nie jest do ulepszenia 🙂

Hit! Półgorsety z 3+ rzędami haftek

Szeroki obwód (3+) haftek baaaardzo pomaga w zmniejszeniu dolegliwości bólowych kręgosłupa przez rozdystrybuowanie ciężaru piersi na większej powierzchni pleców. Jak wiemy, 80% podtrzymania biustu stanowi obwód właśnie, więc im szerszy, tym łatwiej jest mu piersi utrzymać, zwalniając częściowo z obowiązków ramiączka. Przy moim rozmiarze mogę spokojnie ocenić, że każdy dodatkowy rząd haftek od czwartego poczynając odejmuje 5% roboty ramiączkom: w Spencer i Ginger od Gorteks mogę spokojnie zsunąć ramiączka w ciągu dnia i nie przejmować się niczym, a w półgorsetach jeszcze szerszych i staniku sportowym Slovianki (obiecuję, że latem w końcu go zrecenzujemy!) mam już efekt zbliżony do terapeutycznego. Dodatkowo szeroki obwód zniechęca do garbienia się!

Kit! Ozdobne ramiączka i j-hooks

Ozdobne ramiączka to zazwyczaj coś, co idzie w parze z odwrotną regulacją. Klasycznie biustonoszom wszywa się ramiączka tak, żeby po całkowitym wydłużeniu ich regulator spoczywał u nasady ramiączka, na obwodzie. Jeśli ramiączka są z przodu ozdobione, to regulatory wszywa się na odwrót – przy pełnym rozciągnięciu znajdują się na szczycie ramienia. Przy skoliozie często pojawiają się wystające łopatki, a to w połączeniu z regulatorem znajdującym się na górze tułowia grozi ocieraniem się kawałka metalu o kość osłoniętą skórą i raczej cienką warstewką tkanki tłuszczowej, tak jak w Ardourze.

Czasami ozdobne ramiączka mają dodatkowo elementy pozwalające ściągać je na środku pleców, i nazywamy to j-hook. To jest bardzo, bardzo zły pomysł, jeśli masz skoliozę. W teorii ma to znieść ciężar biust z ramion i dać im odetchnąć, ale wtedy z kolei masa piersi osadza się w jednym punkcie pleców, a to może spowodować bardzo duże dolegliwości bólowe. Kiedy zobaczyłam Madź w Ignite byłam zachwycona, ale tylko do momentu, kiedy nie kupiłam sobie swojego egzemplarza; po 2-3h w tym biustonoszu zaczęłam mieć intensywne skurcze mięśni kapturowych.

Hit! Stanik sportowy jako rehabilitacja

Jeśli masz dobrze dopasowany stanik sportowy z szerokim tyłem, to noś go czasem w formie rehabilitacji po ciężkim dniu. Za ciężkie zakupy przyniesione do domu? Długo się schylałaś i teraz nie możesz się wyprostować? Niewygodne krzesło w pracy? Dla mnie najlepszą metodą na te wszystkie rzeczy jest wsadzenie się w stanik sportowy i przeczekanie. Ponieważ te biustonosze mają za zadanie niwelować ruch piersi fantastycznie nadadzą się na terapeutyczne dni, kiedy inne staniki tylko pogłębiają problem bolących ramion czy mięśni barków i góry pleców. Panache Sport, Shock Absorbery, Anita Sport – to są dobre tropy.

Kit! Braletki z cienkimi obwodami

Braletki czasem wydają się wybawieniem, kiedy masz wypukłą klatkę piersiową i żebra ocierane są przez fiszbiny. Czasami po prostu nie ma wyjścia, i szukanie węższych, szerszych lub w innym kształcie fiszbin nic nie da, bo sama ich obecność powoduje problemy. Ba, nawet wymiana metalowych fiszbin na plastikowe (jak najbardziej jest taka możliwość!) może nie pomóc, i wtedy trzeba poszukać staników bez fiszbin, czasami zbiorczo nazywanych braletkami. Strzeż się jednak cienkich obwodów, bo zbawienny efekt braku fiszbin zostanie całkowicie wyeliminowany przez obwód wrzynający się w skórę jak siatka na zakupy; kiedy w biustonoszu nie ma fiszbin, zdecydowanie większa część pracy jest wykonywana przez ramiączka, a wiemy, co się dzieje, kiedy więcej ciężaru ląduje na ramionach – obwód jest ciągnięty do góry. W rezultacie za cienki obwód nie uczepi się prawidłowo ciała i będzie próbował Cię przeciąć na pół. Upewnij się, że braletka, którą kupujesz, nie jest zapinana na jedną haftkę, ale przynajmniej na dwie, a optymalnie – na trzy i więcej. Przetestowałyśmy i polecamy Andorrę i Lyzy (testowaną także na Madź) od Panache, Due Lune oraz Libi od Avy, odradzamy White Rvbbit.

Hit! Podkładki pod ramiączka i wymiana ramiączek

Jeśli tak jak ja masz wieczne problemy z mięśniami w górnej partii pleców, to zainwestuj w podkładki pod ramiączka biustonosza; podobnie jak szeroki obwód ułatwiają one rozproszenie nacisku na mięśnie i zminimalizowanie dyskomfortu. Jeśli Twój ulubieniec ma ramiączka jak spaghetti, zanieś go do gorseciarki i poproś o wszycie szerszych gumek – dla mnie strefa komfortu zaczyna się od ramiączek szerokości 1.8 cm. Szukaj także biustonoszy, które mają poszerzane strefowo ramiączka; nie jest to popularny zabieg, ale pomaga zdecydowanie z bólem ramion.

Kit! Przejmowanie się ‘za dużą’ miseczką

Nie ma żadnego, ale to żadnego (!) stanika, który by mi na jednej stronie nie odstawał od ciała, i nie będzie takiego. Jedną pierś mam widocznie niżej od drugiej ze względu na skrzywienie kręgosłupa, i niezależnie od tego, jak dobrze dobrany będzie stanik, jedna miseczka zawsze będzie wyglądała na za dużą, bo wypełniony jest tylko dół. Biust mam dość symetryczny jeśli chodzi o wielkość piersi, aczkolwiek nie w stu procentach, ale jeśli mówimy o położeniu na klatce piersiowej, to już zupełnie nie. Nie przejmuj się tym, to nie ma sensu. Jeśli Ci to bardzo przeszkadza zrób małe zaszewki na miękkich stanikach albo noś wkładkę w staniku usztywnianym; nikt nie musi przecież o tym wiedzieć 🙂 U mnie stanikiem, który całkiem nieźle się sprawdził w maskowaniu tego efektu, była Skye.

Hit! Wyjmowane poduszeczki do korekty asymetrii

Jeśli tak jak ja masz piersi na różnym poziomie lub ze względu na skrzywienie w odcinku piersiowym jedna jest wyraźnie mniejsza, to możesz zastosować poduszeczki korekcyjne; wiele kobiet je sobie chwali, a do wyboru masz klasyczne gąbkowe lub tzw. kotlety, czyli silikonowe wkładki. Jak sama nazwa wskazuje wyglądają jak surowe piersi z kurczaka. Mniam.

Kit! Specjalistyczne staniki dla kobiet ze skoliozą

Przeszłam przez kilka takich mając naście lat i każdy był do chrzanu: bez fiszbin, bez wsparcia, bez usztywnienia, bez jakichkolwiek elementów konstrukcyjnych ułatwiających utrzymanie biustu w ryzach, w większości wyglądały jak to, co dziś sprzedaje się pod nazwą crop top, tylko brzydsze i z gumką na dolnej krawędzi. Jeśli masz rozmiar powyżej D – zapomnij w ogóle, że znajdziesz coś w swoim rozmiarze. Nowoczesne modele są już bardziej funkcjonalne, ale w większości przygnębiająco brzydkie i przypominają instrumenty rehabilitacyjne bardziej niż dessous. Jeśli potrzebujesz specjalistycznych poprawek i modyfikacji, skonsultuj się z kompententną gorseciarką i przerób normalny, uszyty w rozmiarówce brafitterskiej stanik.

Hit! Przepinane na skos ramiączka

Dzięki możliwości przepięcia ramiączek na krzyż niwelujesz problem spadania z ramion, co często jest wynikiem tego, że jedno ramię jest zdecydowanie niżej od drugiego (jak u mnie). Czasami sama regulacja nie wystarcza, albo po prostu jest to skórka za wyprawkę, bo wtedy z kolei ramiączko się wrzyna i zostawia stan zapalny skóry. Szukaj modeli multiway albo takich, które umożliwiają wymianę ramiączek na inne, wtedy po prostu je rozciągniesz i przepniesz na krzyż – tak jak w Avamys.

gorset ortopedyczny cheneau
Gorset ortopedyczny typu Cheneau – źródło: Protoma

Dla tych z Was, które noszą gorsety ortopedyczne – uwaga dodatkowa:

NIGDY nie noście biustonosza przez cały przepisany przez lekarza ortopedę czas noszenia gorsetu ortopedycznego, jeśli w staniku są fiszbiny. Nawet jeśli pozornie wydaje się wygodny, to długotrwały ucisk usztywnień, dodatkowo zwiększony naciskiem gorsetu i połączony z tarciem, mogą spowodować długotrwałe zmiany na poziomie skóry, w tym przebarwienia, trwałą zmianę faktury skóry, oraz stany zapalne włącznie z ropniem i późniejszym bliznowaceniem. Ponieważ nie miałam pojęcia, jaki stanik mam założyć pod swój gorset (Boston) nosiłam najpierw normalne staniki nastolatkowe z H&M, potem stanik do karmienia z Triumpha, a potem nic – a właściwie elastyczne koszulki w ramach zastępstwa. Ślady po fiszbinach i niektórych elementach hardware’u staników mam do dziś, w formie szorstkich łat na plecach i brązowych plam bliznowców między piersiami. Jeśli potrzebujesz dobrać stanik pod gorset, przyjdź do dobrej brafitterki i znajdźcie bezfiszbinową alternatywę, lub kup stanik usztywniany i wypruj z niego fiszbiny.

gorset ortopedyczny
Gorset ortopedyczny, bardzo podobny do mojego – źródło: Ortopedia Wojskowa

I na koniec: lista najlepiej sprawdzających mi się w walce z bólem kręgosłupa modeli. Kolejność przypadkowa, bo nie da się sensownie ustalić, jaka powinna być kolejność od najgorszego do najlepszego, wszystko zależy od tego, co robiłam dzień wcześniej 😉

  1. Cleo – Skye
  2. Slovianka Lingerie – Jump Up!
  3. Cleo – Spencer
  4. Vena – Avamys
  5. Syrokan by La Isla – High Impact Underwire Level 4
  6. Wacoal – Underwire Support Smooth
  7. Gorteks – Ginger Półgorset
  8. Anita Active – Momentum
Tagi:

Related Posts

by
Aga to leniwa buła, której nie chce się kupić kotletów do wyrównywania asymetrii biustu, wielbicielka staników niezwykłch i szperaczka okazyjna. Z wykształcenia (już zaraz prawie) neuropsycholog kliniczny, co nie lubi NFZtu, z zawodu copywriter i social media specialist. 65F / 70E UK, 65G PL
Previous Post Next Post
0 shares