Efekt pomarańczy w szklance – co to jest?

Efekt pomarańczy w szklance, znany również jako OIG (orange in a glass) to sytuacja, kiedy stosunek głębokości do wysokości miseczki jest niedostosowany do wymiarów piersi. Poniżej widzicie na przykładzie Laury Butler, wieloletniej modelki Curvy Kate, jak wygląda taki efekt na żywym organizmie.

Efekt pomarańczy w szklance na modelce Laurze Butler (Curvy Kate, model Tease)

Najprościej wytłumaczyć można ten efekt za pomocą prostego przypomnienia geometrii przestrzennej. Pierś – w dużym uproszczeniu – uznać możemy za kulę o objętości X. Miseczka stanika natomiast – również w dużym uproszczeniu – jest półkulą o pustym wnętrzu o objętości Y. Jeśli objętości piersi i miseczki są takie same (X=Y) to teoretycznie pierś powinna wypełnić miseczkę idealnie na całej jej głębokości.

Sprawa komplikuje się, kiedy zdamy sobie sprawę, że nie każda pierś jest idealnie taka sama. Niektóre biusty są osadzone na szerszej podstawie, nieco rozlane, inne są twarde i niechętne do współpracy (jak mój), jeszcze inne idealnie kulkowate albo w kształcie bardziej podłużnym. To wszystko sprawia, że stosunek obwiedni piersi do jej szerokości potrafi być bardzo różny. Zdjęcia poniżej zostały zaczerpnięte z galerii dra. Pawła Niemkiewicza, chirurga plastycznego oraz Plastic Surgeons of North Arizona i Reddita.

Fioletową kreską zaznaczono obwiednie piersi. Zielone kropki symbolizują punkty symetryczne po obu stronach danej piersi, które połączone linią prostą, prostopadłą do kręgosłupa, dadzą szerokość piersi.

Biust każdej osoby ma swój stosunek szerokości do obwiedni; taki sam stosunek mają również miseczki biustonoszy. W przypadku staników używamy do obliczenia tego stosunku odległość między jednym a drugim końcem pojedynczej fiszbiny, oraz głębokości biustonosza mierzone po powierzchni wewnętrznej miseczki. Wartość głębokości miseczki dzielimy przez jej szerokość, w ten sposób otrzymując naszą docelową liczbę, zawsze równą lub większą od 1.

Jeśli więc osoba o stosunku szerokości do obwiedni piersi 1:2 założy biustonosz o stosunku 1:1.5, pojawi się efekt pomarańczy w szklance – pierś zatrzyma się w najszerszym możliwym miejscu miseczki i nie zejdzie niżej, ponieważ się po prostu nie zmieści. To bardzo niebezpieczny z punktu widzenia brafitterskiego problem, ponieważ może udawać ‘zamałość’ biustonosza. Na poniższym zdjęciu (z cirka 2012 r. – darujcie jakość) widzicie taki efekt: ówcześnie nosiłam rozmiar około 75E, natomiast 70G od Katie Price wydawało mi się nadal za małe, ponieważ strasznie spłaszczało mi biust i wcinało się odrobinę w górną część piersi. Widać bardzo wyraźnie, gdzie kończy się moja pierś, a gdzie załamuje się całkowicie pusta część miseczki.

Nie miałam możliwości dopasować tego konkretnego biustonosza do siebie, niezależnie od rozmiaru – potrzebowałabym ok. 70GG, żeby jego głębokość była adekwatna do tego, co potrzebowałam, ale wtedy biust wpadłby mi w dolną część miseczki i nie wypełniłabym góry. Gdybym wypróbowała rozmiar mniej natomiast – czyli 70F – wylewałabym się górą, i nadal nie wypełniłabym dołu.

Powyższy model miał 23 cm głębokości i 16 cm szerokości miseczki. Mój biust natomiast miał 24 cm w obwiedni, dając stosunek w wysokości ok. 1.4 – sprawa była beznadziejna, mimo, że piersi miałam objętościowo mniejsze niż miseczki. Biust to nie piasek ani kot, żeby idealnie przyjmował kształt naczynia, w którym się znajduje.

Kolejny przykład to kochane przeze mnie Tempt Me od Curvy Kate (kocham ten model nawet pomimo efektu pomarańczy w szklance). Tu również widzicie załamanie, chociaż dużo bardziej subtelne. Ten rozmiar miseczki ma 21.5 cm głębokości i 15.4 cm szerokości, co również daje stosunek ok. 1.4 (dane za Bratabase).

A tu kilka modeli, które leżały na mnie bardzo dobrze i ich stosunki szerokości do głębokości miseczki. Idealny dla mnie zakres stosunkowy to 1.6-1.7.

Kinga – Zoe Balkonetka (1.6)
Cleo – Piper Longline (1.7)
Gaia – Laurisa (1.7)
Gorteks – Ariel Semisoft (1.7)

Żeby dopełnić obrazu zrobiłam także porównanie na madzinym biuście. Na początku widzicie biustonosze leżące w punkt dzięki zakresowi stosunku 1.8-2.0.

Gorteks – Cleo (2.0)
Ava – Clamor (1.8)
Cleo – Kali (1.9)
Ava – Lush Green (1.9)

A teraz przejdziemy do staników, które mają stosunek szerokości do głębokości większy lub mniejszy, niż idealny dla Madź.

Kinga – Estelle (1.5)
Nazeli – Emma (1.3)
Panache – Aria (1.6)
Konrad – Coralia Padded (1.6)

Poniżej przedstawiłam kilka kolejnych przykładów, jak w tym samym rozmiarze (32G UK) zmieniają się stosunki szerokości i głębokości zależnie od marki i kroju. Jeśli chcecie poczytać więcej analiz, to polecam ten dokument autorstwa redditterki /Amalas.

Jak widzicie stosunki głębokości i szerokości potrafią się wahać od bardzo dużych (Ewa Michalak – 2.3) do bardzo małych (Pour Moi – 1.3).

Jest to powód, dla którego często zdarza się, że ten sam rozmiar w różnych markach pasuje całkowicie inaczej. Warto przeanalizować, które marki leżą na Was najlepiej i jak się plasują w rankingach; Ewa Michalak znana jest z tego, że leży znakomicie na biustach o wąskich ale o dużej obwiedni (podobnie jak Marcie od Cleo), za to na przykład Curvy Kate bardziej przypada do gustu biustom o szerokiej podstawie i małej obwiedni – jak mój 🙂 regularnie takie zestawienia prowadzi konto na Instagramie @abrathatfits.

Czy niewłaściwy stosunek uniemożliwia wygodne noszenie biustonosza? Nie, obydwie zaświadczymy, że mamy staniki, w których występuje efekt pomarańczy w szklance, a jednocześnie je kochamy i nosimy z przyjemnością. Na pewno jednak warto zdawać sobie sprawę, z czego mogą wynikać stale pojawiające się problemy z idealnym dopasowaniem, i że te problemy nie zawsze świadczą o tym, że rozmiar jest niewłaściwy. Czasem to tylko i wyłącznie kwestia kosntrukcji…

Więc niech żywi nie tracą nadziei! Resztę naszych brafittingowych porad znajdziecie na blogu w zakładce Brafitting 🙂

Related Posts

by
Aga to leniwa buła, której nie chce się kupić kotletów do wyrównywania asymetrii biustu, wielbicielka staników niezwykłch i szperaczka okazyjna. Z wykształcenia (już zaraz prawie) neuropsycholog kliniczny, co nie lubi NFZtu, z zawodu copywriter i social media specialist. 65F / 70E UK, 65G PL
Previous Post Next Post
0 shares